Dacă nu ai trăit izolat de lume în ultimii ani, cu siguranță ai auzit de sau ai văzut cel puțin un episod din serialul RObotzi. În fiecare joi era o adevărată sărbătoare în birourile și casele de pretutindeni, când ne strângeam cu toții în fața calculatorului, pentru a urmări cel mai nou episod, mai ceva ca pentru Game of Thrones.

Din admirația noastră pentru aceste personaje s-a născut ideea de a-i invita pe Ramona și Codin, creatorii RObotzi, să deseneze coperta The Daily Cup și să ne împărtășească mai multe despre povestea lor. Descoperă în rândurile de mai jos doi oameni faini, extrem de prietenoși, creativi, cu un simț al umorului foarte bine dezvoltat. Am stat de vorbă la o cafea și am aflat care a fost ideea sau imboldul de la început, provocările de care s-au lovit, creativitate, sfaturi pentru tinerii aflați la început de drum și despre cel mai nou proiect al lor – PUNCT – un spațiu destinat educației alternative, în care cei pasionați pot afla mai multe despre domeniul audio-vizual, direct de la Ramona și Codin.

1. Hello. Pentru început, să facem prezentările. Cine sunt creativii din spatele proiectului CreativeMonkeyz?
Ramona Cordoș și Codin Sebastian Pop. Amândoi cu trecuturi artistice (ceramică și regie film), pasionați de exprimarea prin artă și animație. Fondatori, antreprenori, nu-devreme-trezitori, trăindu-și povestea de iubire de 10 ani încoace, din care 7 în compania proiectului CM.

2. Haideți să facem o călătorie în timp, la începuturile proiectului CreativeMonkeyz. Cum a început totul, care este povestea proiectului? Care a fost motivația/ necesitatea?

Proiectul CM a început din dorința noastră de a schimba lumea în bine! Yeeey, obiectiv utopic bifat! Când zicem “lumea” ne referim la universul proxim – lumea din jurul nostru, cu care reușim să intrăm în contact. Ne-am gândit cum putem face asta printr-un proiect care să se auto-susțină (da, “să trăim” din el), dar să fie în același timp accesibil tuturor celor care sunt pasionați de artă și audio-vizual – pentru că acestea erau și încă sunt domeniile de care suntem cei mai apropiați.

Am lansat site-ul CM cu tutoriale în limba română și resurse grafice și inspiraționale oferite gratuit, menite să ajute tinerii (de toate vârstele) pasionați de artă să-și îmbunătățească aptitudinile. Puteam să facem ceva în engleză pentru un public internațional – ne-am gândit și la opțiunea asta, dar mergând pe dictonul “E mai bine să fii capul unui șoarece, decât coada unui leu”, am decis să încercăm să facem ceva foarte bun pe plan național.

Nu glumim: tot ce facem, facem cu umor. Un umor specific, care nu a lipsit nici din tutoriale. Fiecare lecție începea cu un intro comic, iar primul episod din RObotzi a apărut exact ca un intro de tutorial. Chiar pentru tutorialul de butoane web (de unde și “Apasă-l!”). Ramona, fiind vizionară și conectată la lumea astrală, mare mason de gradul 30 la umbră, a propus să punem acel intro și ca episod de sine stătător pe YouTube. A fost singura care a crezut că va “rupe” – și a “rupt”, “spărgând” tot. După viralizarea episodului pilot, serialul RObotzi a devenit o prioritate. Și am tratat-o ca atare. Am primit-o cu pâine și sare și am ”băgat mare”.

Cu serialul ca și produs tractor pentru site-ul de tutoriale, am reușit să îmbinăm entertainment-ul cu educația și continuăm să facem asta și astăzi. Să amuzăm și să educăm în egală măsură.

3. Care sunt cele mai mari provocări de care v-ați lovit pe parcurs?
Pe la începuturi, nimeni nu înțelegea ce facem. Conceptul de “creator de conținut” era complet străin în România anului 2010. E o provocare comună muncii de pionierat din orice domeniu: lupta cu metehnele și mintea îngustă a oamenilor blocați în dogme vestigiale. Pe scurt: să-i înveți pe oameni că se poate și altfel e aproape la fel de dificil ca inventarea unei noi culori.

Au fost ani în care am repetat frecvent către multiple perechi de urechi fraze de genul: “Da, desenele astea animate nu-s download-ate de undeva, noi le facem!” ; “Nu, nu suntem agenție de publicitate, noi lucrăm pentru noi” ; “Da, din asta trăim, nu lucrăm în altă parte în restul timpului”.

În pofida timpurilor dubioase, am reușit totuși să avem contracte de colaborare cu branduri mari și deschise la minte și să cunoaștem agenții cu oameni vizionari, care au înțeles mult mai repede că online-ul e în vârful piramidei și merită investit în el. Apoi, ce-am câștigat din colaborări am reinvestit în CreativeMonkeyz.

4. Care sunt cele mai mari satisfacții ale muncii voastre?
Am primit, de-a lungul anilor, diverse distincții. Am apărut în diverse publicații (amintim Forbes și, evident, ziarul Olivo Coffee Roasters), am fost trecuți pe lista de inovatori făcută de Google – New Europe 100, am primit diverse premii pentru activitate, site, etc.

Cea mai mare satisfacție, însă, o avem atunci când ne întâlnim fanii și când auzim poveștile lor legate de modul în care CreativeMonkeyz le-au schimbat într-un fel viețile – fie că i-au ajutat să treacă peste momente foarte dificile, fie că i-au pus în legătură cu oameni care să împărtășească același tip de umor și perspectivă asupra vieții, fie că i-au ajutat să-și găsească un mod de exprimare artistic sau le-au arătat că nu e atât de dificil să faci pasul de la idee creativă la lucrare de artă. Astfel, putem spune că proiectul CM a ajuns să influențeze în bine foarte mulți oameni, iar acesta este lucrul ce ne bucură cel mai mult.

5. Care sunt sursele voastre de inspirație? Care sunt influențele voastre creative?
Ne luăm inspirația din tot ce urmărim, trăim, consumăm. Citim mult și urmărim producții diversificate din varii domenii.
Dacă aptitudinile scriitorului sunt strâns legate de dimensiunea bibliotecii din spatele mesei de scris, la fel se poate spune și despre creatorul de conținut. Trebuie să continui să consumi conținut pe măsură ce creezi. Secretul e să nu emulezi ce vezi, ci să asimilezi, procesezi și modifici. Altfel o să copiezi și copiile sunt ieftine prin definiție. Punem mare preț pe amprenta personală, așa că atunci când ne place ceva de prin altă parte, ne gândim cum am putea să adaptăm acel element de noutate la universul nostru. De cele mai multe ori, se-ntâmplă să venim cu ceva complet nou, care nu mai seamănă deloc cu punctul de plecare.

6. Dintre toate proiectele voastre, care este cel mai aproape de sufletul vostru și de ce?
Pentru Ramona, cu siguranță RObotzi. Adoră să dea viață personajelor și timpul pe care-l investește în animație e timp pe care nu-l simte trecând. Satisfacția în momentul în care o sală de aproape 3000 de oameni râde la unison la East European Comi Con în timpul difuzării unui episod e inegalabilă. Pentru Codin, lucrurile nu sunt atât de tranșante, în sensul în care nu are o producție preferată. Topul lui e pe orizontală, așa că, dacă trage linie, le subliniază pe toate.

7. Care este publicul vostru? Cum păstrați legătura cu fanii voștri?
Avem un public eterogen. Vârste diferite, ocupații diferite, medii sociale diferite. Marea majoritate e formată din indivizi cu vârste între 18 și 35 de ani, dar ne urmăresc și foarte mulți copii și oameni în toată firea. Producem conținut diversificat și fiecare își găsește o anumită producție care-l atrage mai mult, dar au cu toții în comun legătura cu genul de umor specific producțiilor noastre.

Comunicăm zilnic cu fanii timp de aproximativ 3 ore pe stream-ul nostru live de pe Twitch, unde răspundem în timp real comunității și, pe lângă cele mai proaste glume nevinovate, le oferim și sfaturi sau sugestii. Cei care ne descoperă acolo și ajung să ne cunoască mai îndeaproape, rămân și revin pentru că ne împărtășesc viziunea asupra vieții și valorile, iar în momentul în care ne vedem față în față la evenimente ca East European Comic Con, pare că ne întâlnim cu prieteni pe care nu i-am văzut de mult și nu cu străini. E un sentiment plăcut să ne vedem înconjurați de mii de prieteni și servește drept cea mai bună validare a muncii noastre creative.

8. Cum arată o zi din viața CreativeMonkeyz? Ce vă place să faceți în timpul liber?
Facem un lucru ieșit din comun: ne trezim! Aveam dimineți atunci când făceam matinalul live “La Cafea”. Acum nu mai avem. Ne trezim pe la prânz, ne pregătim o cană uriașă de cafea și ne așezăm la stațiile de lucru. Discutăm despre ce avem de făcut – facem ce avem de făcut. În mod ideal, ieșim pe undeva prin centrul Clujului pentru masa de prânz. Dacă nu reușim, comandăm ceva și muncim mai departe. Spre seară ne pregătim pentru cele 3 ore de stream, iar după ele un episod dintr-un serial, poate un film și somn. Asta e o zi obișnuită.

Însă ceea ce avem de făcut diferă foarte mult de la o perioadă la alta, uneori chiar de la o zi la alta, nu avem cum să ne plictisim. Acum amenajăm noul nostru spațiu de cursuri, dar lucrăm în paralel la o serie de gameplay-uri pentru YouTube, la noi modele de tricouri și șepci pentru shop-ul CM și, evident, la următorul episod din RObotzi. Asta pe lângă răspunsurile la mail-urile vitale, prin care ținem legătura cu colaboratori, proiecte speciale, deplasări și stream-ul zilnic.

Ne place și compania prietenilor noștri, așa că se întamplă frecvent ca în timpul liber să treacă cineva pe la noi, să-mpărțim râsete și multiple pahare de vorbă.

9. Povestiți-ne puțin despre proiectul Punct. Ce, de ce, unde, când, cum? 🙂
Proiectul PUNCT e o încoronare a eforturilor noastre pe partea educativă. Am început CM cu tutoriale video online gratuite, în limba română, însă pentru o bună perioadă de timp, componenta de entertainment (RObotzi, MiEZ, 3lar, Piramida) a dominat detașat. Totuși, dorința noastră de a păstra relevantă componenta educativă a proiectului nu a scăzut în intensitate – s-a adaptat noului context. A fost ca apa, cum ar zice Bruce Lee. Știți? Dacă puneți apă într-un pahar, apa ia forma paharului. Cam așa. (Am scris pahar, nu vas, pentru că dacă pui apă în vas, se scufundă; toată lumea știe).

Am decis să facem un pas înspre declinarea laturii educative în offline. Să investim ce am acumulat (atât financiar, cât și în termeni de know-how) într-un spațiu fizic de cursuri, în care să predăm doritorilor metoda noastră de a face lucrurile – fie că e vorba de cum abordăm editarea video, designul grafic, animația sau scenaristica. Acesta este PUNCT. Un… punct de educație și cafea. Desigur că nu e un loc standard de cursuri – nu există nici bănci, nici atmosferă stearpă, apăsătoare și degrabă aducătoare de moartea pasiunii, elemente specifice unei săli de clasă de liceu sau facultate.

Ne-am dorit să amenajăm PUNCTul ca pe o cafenea artistică, în care grupuri restrânse, de maximum 10 cursanți, să poată primi informația relaxați, fără pic de stres și cu certitudinea că mentorul se ocupă de fiecare în parte. Și aproape am reușit. Avem o locație superbă, în centrul Clujului, într-un imobil istoric, pe Strada Iuliu Maniu și de-abia așteptăm să finalizăm procesul punerii la… PUNCT.
Suntem în etapa ultimelor detalii, atât de ordin organizatoric, cât și legate de amenajarea spațiului. Am avut noroc de parteneri foarte OK până acum: RedBull, BenQ, HyperX, Wacom, TPLink și suntem în tratative cu o prăjitorie de cafea locală 🙂 pentru cafeaua pe care o vom oferi gratuit cursanților.

Durata unui curs va fi de 18 ore, împărțite în 2 ore pe zi, de câte două ori pe săptămână, timp de o lună. Cursurile vor fi contra cost, iar de îndată ce noul site va fi gata, vom începe înscrierile.

10. (Dacă tot suntem un ziar adresat iubitorilor de cafea) Cum vă place să vă beți cafeaua? 🙂 Cum ați descoperit această băutură? Ce rol joacă în viața voastră?
Până nu demult, obișnuiam să bem cafeaua cu zahăr. Prima care s-a lepădat de diavolul alb și distrugător de aromă a fost Ramona. A urmat și Codin după 8 ani. A fost greu, dar nu imposibil. Acum ne bem cafeaua simplă și neagră, ca inimile noastre mici și creative. Singura adăugire admisă e apa – bem căni de cafea, e obligatoriu să nu fie umplute doar cu shot-uri de espresso.

Cafeaua. Nu mai știm când am descoperit-o, dar cu siguranță știm că joacă un rol vital în existența noastră curentă. Zilele în care nu bem cafea sunt mai rare ca sărbătorile din calendar și tindem să onorăm majoritatea invitațiilor la cafea. E un liant conversațional excelent și, spre deosebire de alcool sau terțe substanțe, întreține conversația fără să îi ridice sau coboare volumul și intensitatea.

MO o numeste OZN – O Zeama Neagră și, fără să știe cum îi zice, adoră Caffee Gommosa – un espresso turnat peste o singură bezea. FOCA știe că planta-i originară din Etiopia, iar băutura din Yemen, cafeaua lui preferată fiind Guillermo – două shot-uri de espresso fierbinte turnate peste doua felii de lime, la care se adauga uneori gheață. Așa-i el, mai ciudat.

Nouă ne plac french press-urile.


Fie că alegi un french press, aeropress sau espresso, o doză binemeritată de cafeină te va ajuta să îți menții energia la cote maxime, pe tot parcursul zilei. Cel mai probabil dimineața de Black Friday te va găsi în fața calculatorului sau cu telefonul în mână de la cele mai timpurii ore, așa că o ceașcă aromată din licoarea ta preferată la intervale de timp regulate, va asigura succesul incursiunii tale de shopping.

Indiferent dacă alegi să rămâi țintuit în fața ecranului, ca să prinzi cele mai bune oferte sau le urmărești în mișcare pe întreg parcursul zilei, este bine să știi ce variantă de cafea să alegi pentru rezultate optime. Ți-am pregătit un mic grafic ce ilustrează variația de intensitate între espresso și lapte, ca să poți găsi cafeaua care să se plieze perfect pe gusturile tale. În plus, dacă vrei să afli curiozități despre cafea și ce anume se întâmplă în corpul tău când bei o ceașcă (sau mai multe) din această băutură minunată, citește ghidul nostru de mai jos.

Rămâi aproape de noi! Luni, 13 noiembrie, dimineața devreme lansăm campania BREWMONDAY, the day you get ready for Black Friday. Am pregătit câteva pachete la prețuri speciale, pentru toți iubitorii de cafea.

blkfri-praji_nik_phase-22


Fenomenul Black Friday este fără doar și poate unul dintre cele mai așteptate evenimente de shopping din România. Chiar dacă în ultimul perioadă am început să vedem zeci de Black Friday-uri și peste an – de vară, de weekend sau în zilele de luni – doar unul dintre ele ajunge să fie pe buzele tuturor.

În mod tradițional, Black Friday are loc în ultima zi de vineri din luna noiembrie, chiar după joia de Thanksgiving a americanilor, însă nouă (românilor) nu prea ne place să respectăm regulile, nu-i așa? Nerăbdarea e mare și atunci, de ce să nu facem Black Friday cu o săptămână mai devreme?! Majoritatea dintre noi ne vom pregăti anul acesta armele de shopping pe data de 17 noiembrie, dar oare suntem cu adevărat pregătiți? Nebunia cumpărăturilor începe dimineața devreme, competiția e acerbă, stocurile limitate, așa că viteza de reacție este esențială!

Ți-am pregătit un mic ghid de supraviețuire în ziua de Black Friday, care să îți asigure o eficiență maximă și să îți ușureze traseul până la produsele mult visate.

ghid-black-friday-prajitorie-2016


Marcăm finalul de an și începutul Sărbătorilor de Iarnă cu evenimentul de lansare a celui mai nou număr The Daily Cup. Este cu siguranță cea mai complexă și cea mai diversă ediție de până acum și, crede-ne pe cuvânt când îți spunem, vei fi absorbit de lectură ore în șir!

Asigură-te că incluzi în planurile din acest weekend și o vizită la chioșcul Olivo COFFEE.YOU.GO, ca să îți încălzești sufletul cu un latte cremos și să fii primul care răsfoiește noutățile din The Daily Cup. Sâmbătă, 11.11.2017, între orele 10:00 – 12:00,  vei face cunoștință, în premieră, cu noul Ziar. Scoate-ți din casă cel mai bun prieten, mama, sora sau pe cine vrei tu, deoarece pe perioada evenimentului de lansare, la orice cafea cumpărată, primești încă un cappuccino sau un espresso din partea noastră.

Nouă. Aceasta este ediția pe care o răsfoiești acum! Proaspătă, îndrăzneață, aflată în premieră la fabulosul număr de 16 pagini (față de 4, câte a avut prima ediție), revista The Daily Cup Nouă păstrează la cald ultimele informații din universul cafelei. După mai bine de 3 ani de povești dedicate iubitorilor cafelei, credem că, o dată cu acest număr, am ajuns la un echilibru perfect între subiecte științifice, articole creative, opinii, interviuri interesante și doza optimă de amuzament.

O altă premieră absolută a acestui număr este coperta ieșită din tipare, ilustrată cu măiestrie de Codin și Ramona, oamenii frumoși din spatele CreativeMonkeyz. Ei sunt totodată creatorii personajelor din Robotzi, adică F.O.C.A. și MO, care, dacă nu știați, sunt foarte pasionate de cafea. Află mai multe despre familia CreativeMonkeyz din interviul exclusiv acordat The Daily Cup.

Iar dacă și ție îți place să cunoști oameni cu povești de viață interesante, atunci cu siguranță vei aprecia interviul cu profesorul Dorel Găină, realizat de Anamaria Maxim, un personaj care nu are cum să treacă neobservat în peisajul clujean.

În cazul în care ești genul mai pragmatic, vei îndrăgi Coffee Brainiacs, o rubrică dedicată curiozităților despre cafea, dar și articolul despre metodele de procesare a cafelei, asta dacă te-ai întrebat vreodată ce înseamnă cafeaua spălată, procesată natural sau honey.

Avem și un coffee quiz pentru tine – cu premii! Spune-ne ce cafea bei, iar noi îți spunem cine ești, iar de completezi un formular online, poți câștiga lunar cafeaua ta preferată. Te-am făcut curios? Așează-te confortabil în fotoliul tău preferat, îmbracă puloverul tricotat și șosetele pufoase și lasă-te absorbit de poveștile fascinante!

Să avem o iarnă magică!


untitled-2

Activitatea noastră preferată pe timp de iarnă este, fără doar și poate, delectarea cu o ceașcă aromată și cremoasă de cafea minunată. Există ceva magic în fiecare licoare cafeinizată preparată, și pentru că o fotografie spune mai multe decât 1000 de cuvinte, ne dorim să imortalizăm această magie pentru totdeauna.

Vremea mohorâtă de afară ne îndeamnă să ne adăpostim într-un loc cald și prietenos. Comandă-ți o ceașcă din cafeaua ta preferată, găsește unghiul potrivit și fă-i o poză. Încarcă mica operă de artă pe pagina ta de Instagram, folosește hashtag-ul #prajitoriaolivo, iar data viitoare când treci pe la chioșcul Olivo Caffe de pe Bulevardul Eroilor, Nr. 7, Cluj-Napoca, cafeaua va fi din partea noastră.

Citește mai jos regulamentul campaniei:

  1. Achiziționează orice sortiment de cafea prăjită de Olivo Coffee Roasters
  2. Fă-i o poză artistică și încarc-o pe pagina ta de Instagram, folosind hashtag-ul #prajitoriaolivo. Nu există restricții în ceea ce privește locul fotografiei – poate să fie în cafenea, pe stradă, la tine acasă sau de ce nu, în concediu.
  3. Noi cei de la Prăjitoria de Cafea Olivo, vom analiza periodic universul Instagram, în căutare de noi înscrieri în concurs. O fotografie este eligibilă pentru premiu dacă înfățișează o ceașcă sau o pungă de cafea prăjită de Olivo Coffee Roasters și conține hashtag-ul #prajitoriaolivo.
  4. Dacă fotografia ta îndeplinește condițiile de participare descrise mai sus, vei primi un mesaj de confirmare din partea noastră.
  5. Premiul constă într-un espresso sau cappuccino to go și poți intra în posesia lui doar după ce îi arăți barista-ului de la chioșcul Olivo Caffe de pe Bd. Eroilor, nr. 7 mesajul de confirmare primit de la noi.
  6. Campania se desfășoară în perioada 11.11.2017 – 31.03.2018, în limita stocului disponibil.
  7. Fiecare participant la campanie poate înscrie în concurs maximum o fotografie / zi.
  8. Ne rezervăm dreptul de a modifica și/ sau completa oricând Regulamentul, precum și dreptul de a suspenda și/ sau înceta și/ sau întrerupe și/ sau prelungi oricând desfășurarea Campaniei, cu condiția ca orice modificări/ completări aduse prevederilor acestui regulament să fi supuse înștiințării prealabile a participanților, cu cel puțin 24 de ore înainte de data la care orice modificare/ completare la Regulament va deveni aplicabilă.

Conform sondajelor, peste 60% dintre noi bem cafea zi de zi, iar o mare parte savurăm cu nesaț specialități de cafea, băuturi pe bază de espresso și boabe de specialitate. Care sunt tabieturile tale în ceea ce privește cafeaua? Poți trăi fără ea sau este o parte integrantă a vieții tale? Ia-ți ceașca preferată și fă testul nostru din ziarul The Daily Cup No. 9, ca să afli ce fel băutor de cafea ești.

COMPLETEAZĂ TESTUL ȘI CÂȘTIGĂ LUNAR CAFEAUA TA PREFERATĂ*

Dacă ți-a plăcut testul nostru și ești pasionat de cafea, împărtășește cu noi rezultatele și poți câștiga lunar o pungă de cafea boabe de 250 g, dintre originile disponibile pe www.prajitoriaolivo.ro. Scanează codul QR din ziar sau accesează link-ul http://bit.ly/daily-cup-coffee-quiz, completează formularul online și intri în tragerea la sorți pentru una din cele 3 pungi de cafea disponibile lunar.

Citește mai jos regulamentul campaniei:

  1. Campania se desfășoară în perioada 11.11.2017 – 11.03.2018, în toate locațiile partenere Olivo Coffee Roasters, prin intermediul ziarului The Daily Cup, ediția 9, lansată pe 11.11.2017
  2. Pot participa la campanie doar persoanele fizice, cu domiciliul în România.
  3. Nu au dreptul de participare la această campanie angajații Olivo Coffee Roasters, precum și membrii familiilor tuturor acestora (copii, părinți, frați/surori, soț/soție).
  4. Participarea la această campanie implică cunoașterea, respectarea și acceptarea, integrală, expresă și neechivocă a tuturor termenilor, condițiilor și prevederilor prezentului Regulament.
  5. Predarea premiilor poate fi un eveniment public. Participarea la această Campanie presupune acceptul câștigătorilor referitor la faptul că persoana lor, numele, localitatea în care domiciliază și fotografia lor pot fi făcute publice și folosite în materiale foto, audio și video, de către Organizator, fără nici un fel de plată aferentă.
  6. Sunt descalificate automat persoanele care participă la Campanie asumându-și o identitate falsă. Organizatorul își rezervă dreptul de a elimina din Concurs sau de a anula decizia prin care un participant este desemnat câștigător în cazul în care acesta nu a furnizat date corecte de contact, s-a înscris utilizând date false sau încearcă să influențeze Concursul prin modalități frauduloase sau nu respectă prevederile Regulamentului.
  7. Pentru a se înscrie în campanie, participanții trebuie să completeze coffee quiz-ul aflat la pagina 4 din ziarul The Daily Cup ediția 9, după care să completeze integral formularul de înscriere, aflat la adresa http://bit.ly/daily-cup-coffee-quiz .
  8. Fiecare premiu acordat constă într-o pungă de 250 g de cafea de origine, disponibilă pe site-ul www.prajitoriaolivo.ro.
  9. În total vor fi acordate 12 premii, în valoare totală de 500 RON.
  10. Premiile vor fi acordate lunar, prin tragere la sorți prin intermediul site-ului random.org, după cum urmează:
    1. Extragerea 1 – luna decembrie 2017 – 3 premii – dintre participanții înscriși de la începutul campaniei și până în ziua anterioară extragerii
    2. Extragerea 2 – luna ianuarie 2018 – 3 premii – din participanții înscriși de la data primei extrageri, până în ziua anterioară celei de-a 2-a extrageri
    3. Extragerea 3 – luna februarie 2018 – 3 premii – din participanții înscriși de la data celei de-a 2-a extrageri, până în ziua anterioară celei de-a 3-a extrageri
    4. Extragerea 4 – luna martie 2018 – 3 premii – din participanții înscriși de la data celei de-a 3-a extrageri, până în ziua anterioară celei de-a 4-a extrageri
  11. Validarea câștigătorilor se face prin confirmarea datelor personale.
  12. Câștigătorii vor fi contactați telefonic în termen de maxim 24h de la data câștigării premiului pentru a verifica îndeplinirea condițiilor de validitate și a li se comunica modul în care vor intra în posesia premiilor
  13. Pentru fiecare câștigător extras se va extrage câte o rezervă.
  14. În cazul în care câștigătorul nu îndeplinește criteriile de eligibilitate, nu poate fi contactat (nu răspunde la telefon, are telefonul închis) în termen de 72h de la extragere sau refuză premiul, acesta îi va fi atribuit rezervei. Dacă și aceasta refuză premiul sau nu poate fi contactată în termen de 72h, premiul rămâne în posesia Organizatorului.
  15. Fiecare participant are dreptul la un singur premiu pe perioada campaniei. În cazul în care se va înscrie în
  16. Câștigătorii premiilor oferite în cadrul acestei Campanii nu au posibilitatea de a primi contravaloarea în bani a premiilor sau schimbarea acestora cu alte bunuri și nici să solicite schimbarea parametrilor/caracteristicilor premiilor.
  17. Organizatorul nu va suporta niciun fel de cheltuieli după punerea câștigătorilor în posesia premiilor constând în bunuri.
  18. Ne rezervăm dreptul de a modifica și/ sau completa oricând Regulamentul, precum și dreptul de a suspenda și/ sau înceta și/ sau întrerupe și/ sau prelungi oricând desfășurarea Campaniei, cu condiția ca orice modificări/ completări aduse prevederilor acestui regulament să fi supuse înștiințării prealabile a participanților, cu cel puțin 24 de ore înainte de data la care orice modificare/ completare la Regulament va deveni aplicabilă.
  19. Prin înscrierea și participarea la Campanie, Participanții declarî în mod expres și neechivoc că sunt de acord, cunosc și se obligă să respecte prevederile prezentului Regulament, pe care le cunosc și le acceptă, în mod în scopuri precum: înmânarea premiilor câștigătorilor, înregistrarea și validarea câștigătorilor. Organizatorul se obligă ca datele personale să nu fie difuzate către terți.
  20. Pentru scopul acestui Regulament, forța majoră înseamnă orice eveniment care nu poate fi controlat, remediat sau prevăzut de către Organizator, inclusiv imposibilitatea Organizatorului din motive independente de voința sa, și a cărui apariție pune pe acesta din urmă în imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile asumate prin Regulament.
  21. Dacă o situație de forță majoră împiedică sau întârzie total sau parțial executarea Regulamentului și continuarea Concursului, Organizatorul va fi exonerat de răspunderea privind îndeplinirea obligațiilor sale pentru perioada în care această îndeplinire va fi impiedicată sau întarziată, conform art.1082 si 1083 C.civ. Organizatorul, dacă invocă forța majoră, este obligat să comunice participanților la Concursul existent în termen de 5 zile lucrătoare de la apariția cazului de forță majoră.

Nu, acest articol nu este despre semnale și lungimi de undă, ci despre lupta echilibrul între nou și tradițional.

Trăim într-o perioadă fascinantă din punct de vedere al posibilităților. Încercăm să ținem pasul cu la vie a grande vitesse, dar savurăm momentele de liniște în care timpul curge lent.

Ne pasă de viteza și disponibilitatea internetului dintr-o cafenea, dar suntem calmi așteptând un V60, chemex sau chiar ibric aburind.  Facem sute de fotografii digitale, dar alegem cu grijă câteva mai speciale pentru print sau album. Avem ebook readers, tablete și telefoane cu display-uri imense, dar nu renunțăm la foșnetul și mirosul unei cărți proaspăt scoase din tipar, sau dimpotrivă, a uneia cu o istorie complexă în spate. Downloadăm ultimele piese de pe un oarecare online store, dar cumpărăm viniluri, pentru că nimic nu se compară cu sunetul clar al întregistrărilor pe vinil.  Mergem în vacanțe și folosim hărți pe telefon, dar ținem pe aproape și un ghid turistic printat.

Cred, că sunt lucruri care nu se vor demoda niciodată: o aplicație pe telefon nu va înlocui ceasul de mână, rețelele de socializare vor pierde în fața interacțiunii fizice iar pauza de cafea nu va lipsi din ritualul nostru zilnic. Eram pe punctul de a accepta era digitală în toate domeniile, dar totuși asistăm la deschiderea librăriilor independente, a galeriilor de artă sau participăm la ateliere de turnat porțelan.

Vrem să le reușim pe toate în cel mai scurt timp, să avem rezultate, cifre de afaceri și  indicatori buni, dar uneori trebuie să facem o pauză, să ne uităm în jur și să apreciem lucrurile mărunte și frumoase care ne înconjoară.

Îmi încep diminețile cu o ceașcă mare de cafea, în timp ce fac scroll pe un feed și răspund la mailuri. Pregătesc ciornele pe hârtie, după care le transfer în format digital.  Seara, însă, citesc o carte. Digitalul și analogicul se combină perfect în activitățile mele zilnice. Sunt de părerea că nu trebuie să ne opunem schimbărilor sau sclipirilor din trecut, ci să ne lăsăm duși de val, profitând de lucrurile minunate pe care ni le aduc ambele lumi.

Acum inspiră aroma cafelei, pivește în jur și savurează clipa.

Despre Irina: Deși Chișinăul a fost prima ei casă, Irina s-a îndrăgostit iremediabil de Cluj, orașul care a adoptat-o în urmă cu 8 ani. Poca (de la Cluj NaPoca 🙂 ) este și numele cățelușei ei, o pufoșenie mică și sociabilă, de care este nedespărțită. Pe lângă Poca, marile pasiuni ale Irinei sunt ilustrațiile și scrisul, pe care le întreține periodic prin blogul ei de lifestyle, www.coffentropy.com.


Mai ții minte cum a început relația ta de dragoste cu cafeaua? Poate nu părea o formulă de succes încă de la început, poate gustul amar ți s-a părut prea astringent, prea pătrunzător. Treptat, însă, ai descoperit că licoarea aceasta fermecată poate avea nenumărate valențe, nenumărate fațete, gusturi, arome. Oricum ar sta lucrurile, a fost și va fi mereu lângă tine, în cele mai vesele sau triste momente, în momentele de sărbătoare, în diminețile somnoroase, la întâlniri romantice sau la revederi cu cei dragi .

Pentru că nu te-a dezamăgit niciodată, pe 1 Octombrie este rândul nostru să celebrăm cafeaua. De Ziua Internațională a Cafelei, ți-am pregătit mai multe cadouri și surprize, pentru a sărbători și consolida povestea voastră.

Astfel, pe 1 Octombrie, la Chioșcul OLIVO COFFEE.YOU.GO de pe Bd. Eroilor, Nr 7, orice cafea cumpărată îți aduce o a doua din partea noastră*, pe care să o împarți după pofta inimii (promitem să nu spunem nimănui dacă o păstrezi doar pentru tine).

*Campania este valabilă doar la chioșcul OLIVO COFFEE.YOU.GO în data de 1 Octombrie. Este gratuită băutura cu valoarea cea mai mică. Nu se cumulează cu alte campanii sau promoții.

A doua surpriză vine pe site-ul nostru, pentru că știm că ai vrea ca povestea ta de dragoste cu cafeaua să dureze cât mai mult timp. Îți spuneam într-un articol anterior despre Roasters Blend, născut din dorința de a-ți oferi, cu fiecare ceașcă, o experiență cât mai apropiată de cea a unei cafele de specialitate savurate în cafeneaua ta preferată. Pe 1 Octombrie, de Ziua Internațională a Cafelei, orice pungă de 250 g din Roasters Blend îți aduce încă una din partea noastră*. Dacă sună prea tentant, află că poți cumpăra Roasters Blend de aici.

*Campania este valabilă doar pe site-ul www.prajitoriaolivo.ro, în data de 1 Octombrie. Nu se cumulează cu alte campanii sau promoții.

Iar dacă pur și simplu ne te poți decide dacă iubești mai mult cafeaua sau fotografia, află că ți-am pregătit un concurs care le îmbină cu măiestrie pe amândouă. Dacă te simți inspirat, tot duminica aceasta, pe 1 Octombrie, surprinde un cadru interesant/ creativ/ inedit, în care să incluzi cafeaua Olivo To Go și #prajitoriaolivo, iar noi promitem să te premiem. Fotografia care ne va impresiona cel mai mult, va primi din partea noastră un coffee kit format din tote bag + cafea + cană.

Noi zicem că avem suficiente motive de sărbătoare de Ziua Internațională a Cafelei. Se anunță o zi frumoasă duminică, așa că nu sta în casă, ia-ți prietenii, cățelul și familia la plimbare, oprește-te pe la Chioșc și bucură-te din plin de licoarea magică ce suntem siguri că te-a cucerit iremediabil.


Origine: Costa Rica
Regiune: San Pedro de Tarrazú
Fermă: Asociación de Productores de Café Sostenible de Tarrazú
Varietate: Caturra, Red Catuai
Altitudine: 1900 m
Metodă de procesare: Honey
Cupping notes: Portocale, caramel, ciocolată cu lapte, corp cremos

Industria cafelei din Costa Rica este bine reglementat de organismul național Icafe. Sub supravegherea atentă a Icafe, fermierii sunt monitorizați și protejați, fiindu-le asigurate standardele minime de viață și respectarea salariilor minime pentru toți angajații. Această reglementare are un dublu impact asupra calității și tipului de cafea produsă în Costa Rica:

  1. Calitatea s-a îmbunătățit, iar costul de producție este estimat la 4.5 $/kg, aproape cu 25% mai mare decât în alte țări din America Latină. Faptul că nu mai pot concura cu prețul ridicat al pământului, costul vieții și salariile angajaților, i-a obligat pe fermieri să îmbunătățească calitatea cafelei.
  2. Costa Rica a devenit un fel de origine boutique, producând cafele cu valoare adăugată, prin metode experimentale de procesare. Nicio altă origine cu care lucrăm nu produce diversitatea și calitatea metodelor de procesare ca și Costa Rica. În special calitatea cafelelor procesate prin metode naturale este extraordinară, cu o claritate și complexitate pe care puțini producători mondiali o pot egala.

Lotul acesta provine de la ferma San Pedro, localiztă în regiunea Tarrazu și produsă de Asociación de Productores de Café Sostenible de Tarrazú. Ferma a fost înființată în 2001 și este situată la o altitudine de 1900 m, pe o suprafață de 5-8 ha. Soiurile de cafea crescute sunt Caturra și Red Catuai, procesate prin metoda honey și uscate la soare timp de 6 zile.

Cumpără Costa Rica San Pedro Miel de aici.


Origine: Columbia
Regiune: Alto Del Obispo, San Agustin, Southern Huila
Fermă: Cooperativă
Varietate: Caturra, Castillo, F6
Altitudine: 1100 – 1700
Metodă de procesare: Spălată
Cupping notes: Citrice, trestie de zahăr, ciocolată

Această cafea a fost selectată din satul Alto del Obispo, din municipalitatea San Augustin, Huila. Zona este cunoscută pentru proprietățile sale de a produce cafele excelente, cu profiluri de cupping vibrante și interesante. Altitudinea de 1700 m și solul vulcanic, combinate cu ploi moderate pe parcursul anului, asigură condiții aproape perfecte pentru cultivarea cafelei de specialitate.

Zona este alcătuită din mai mulți proprietari mici, ai căror ferme variază ca și suprafață între 2 și 10 ha. Toți proprietarii din regiune sunt concentrați pe calitate și îmbunătățirea standardelor cafelelor pe care le produc. Proprietarii de ferme primesc în mod regulat ajutor cu trainguri în agronomie și bune practici, precum și feedback pentru cafelele lor, după cupping. Majoritatea fermierilor cultivă soiurile Castillo, Caturra și F6, deși există un program de subvenționare pentru fermierii care experimentează cu noi soiuri – precum Geisha – program ce le asigură că vor obține un preț corect pentru recolta lor.

O dată selectate, cireșele coapte sunt decorticate manual, după care sunt supuse fermentării uscate pentru 18-36 de ore, în funcție de condiții. Ulterior, cafeaua este spălată de 3 ori, înainte să fie pusă în uscătoare parabolice pentru 12 – 16 zile, pentru ca umiditatea ei să scadă sub 11.5%.  Când cafeaua este livrată la stațiile de colectare, specialiștii iau 3 probe de umiditate, pentru a se asigura că aceasta este la nivelul optim, după care mostrele sunt verificate de defecte, prăjite și degustate, pentru o evaluare completă. Acest nivel de atenție la detalii asigură o selecție consistentă a cafelelor de calitate.

Cumpără Columbia Alto del Obispo de aici.


Origine: Brazilia
Regiune: The Cerrado, Minas Gerais
Fermă: Familia Naimeg
Varietate: Acaia
Altitudine: 1000 m
Metodă de procesare: Naturală
Cupping notes: Fructe roșii, vanilie, ciocolată, caramel

Fazenda Ouro Verde (Ferma Aurul Verde) este una din fermele deținute de grupul Naimeg, o afacere de familie fondată de Gerson Naimeg. Gerson, fiul unui imigrant german și al unei femei braziliene, a înființat prima lui fermă în 1965, când a cumpărat un mic petic de pământ în Uba, la nord de Paraná. La fel ca mulți alții din generația sa, s-a mutat împreună cu familia în Cerrado, pentru a scăpa de amenințarea anuală a înghețului, iar acum deține 4 ferme în regiune.

Fazenda Oro Verde are în jur de 130 de ha, dintre care 100 de ha sunt dedicate culturilor de cafea, fiind situată în apropierea orașului Patos de Minas, la o altitudine de aproximativ 1000 de m. Soiurile cultivate la fermă sunt Catuai și Acaia, fiind favorizate de solul argilos, iar recoltarea este mecanică, grație reliefului neted.

Soiul Acaia a fost selectat grație caracterului și dulceții sale, care îl fac perfect pentru espresso. Cireșele coapte sunt culese cu ajutorul utilajelor și decorticate mecanic. Cireșele sortate sunt apoi puse la uscat pe patio pentru 8 – 10 zile, în funcție de vreme. În tot acest timp, zaharurile și enzimele pătrund în boabele de cafea, de unde și gustul lor distinctiv și corpolent.

Ferma a câștigat diferite premii la campionate naționale de espresso, ca o recunoaștere a caracterului deosebit al boabelor. O dată uscate, boabele sunt puse în ”tulhas” (cazane mari de lemn), unde umezeala și savoarea sunt uniformizate în procesul de ”odihnă”. La final, chiar înainte de expediție, cafeaua este uscată și sortată, după care e împachetată în saci de 60 kg.

În conformitate cu legislația braziliană, 20% din pământul de la Fazenda Ouro Verde este cedat unei rezervații naturale, unde plantele indigene asigură un mediu propice faunei sălbatice. Acest aspect, alături de standardele sociale reglementate pentru fermieri, au condus la obținerea certificării Rainforest Alliance pentru fermă.

Cumpără Brazilia Fazenda Ouro Verde de aici.


Origine: Ethiopia
Regiune: Konga, Gedeo Zone, Yirgacheffe
Fermă: Cooperativă
Varietate: Heirloom
Altitudine: 2100 m
Metodă de procesare: Spălare (Organică)
Cupping notes: Piersică, ceai negru, iasomie, miere

Konga este cam la 4 km sud de orașul Yirgacheffe, în apropierea satelor Harfusa și Biloya. Vremea în această zonă este rece și umedă, contribuind la decorul verde și fertil. Konga este un nod foarte important al cafelei în această zona, circa 200 de mici proprietari cultivând cafea la altitudini de până la 2100 m. În timpul sezonului de recoltare, cireșele coapte sunt duse la stația de colectare, unde sunt cântărite, spălate și uscate la soare sau pe paturi înălțate, înainte de a fi transportate la Addis Ababa pentru export.

În Ethiopia, Yirgacheffe este atât un oraș, cât și o clasificare a cafelei. Orașul este localizat în zona Gedeo, în sudul Ethiopiei. Mai mult decât în orice altă țară, Ethiopia are o largă diversitate genetică a soiurilor de cafea. Varietățile Heirloom reprezintă un amestec misterior de plante sălbatice indigene, iar fiecare zonă sau sat are propriul profil de savoare, format pe parcursul anilor, influențat de parametri precum sol, altitudine și climat.

Aceste profiluri formează sistemul de clasificare al cafelelor Ethiopiene, ca de exemplu Sidamo, Harrar, Limu, Djimmah etc. Este dezbătut pe larg faptul că o cafea de clasificare Yirgacheffe poate oferi unul dintre cele mai distinctive profiluri de savoare din lume, cu o aromă florală pătrunzătoare și gust citric intens.

În Yirgacheffe, procesarea se face atât natural, cât și prin spălare. O mare parte din producția de cafea din Ethiopia este realizată prin metode tradiționale, la umbra copacilor, alături de alte culturi și fără utilizarea de chimicale. Cafeaua din această regiune este numită adesea ”garden coffee”, fiind crescută pe parcele foarte mici, uneori chiar în curțile locuințelor.

Cafeaua din Ethiopia este comercializată la Bursa Bunurilor din Ethiopia (Ethiopia Commodity Exchange) încă din 2008. ECX a fost înființată pentru a crea un element de comerț colectiv pentru fermierii care nu sunt membri ai vreunei cooperative sau care nu dețin proprietăți mari. În trecut, doar o treime din produsele agricole din Ethiopia au ajuns pe piață, din cauza costurilor și riscurilor asociate comerțului. Nu exista o siguranță în ceea ce privește calitatea sau cantitatea produselor, ceea ce însemna că cei interesați lucrau doar cu furnizori pe care îi cunoșteau și în care aveau încredere. Rezultatul a fost că mulți producători agricoli din Ethiopia au fost izolați de piață, fiind forțați să își vândă produsele celui mai apropiat cumpărător, care era de multe ori doar o verigă dintr-un lanț de intermediari, vânzătorii neputând astfel să negocieze prețurile sau să își îmbunătățească poziția pe piață.

O dată cu înființarea ECX, exportul de cafea din Ethiopia a devenit mai bine reglementat și centralizat, permițându-le mai multor producători mici să aibă acces la piața globală. 90% din toată cafeaua produsă în Ethiopia este trecută acum prin ECX, unde este degustată și clasificată în funcție de calitate și profilul de cupping. De la înființarea ei din 2008, ECX susține că a introdus:

  • Integritatea pieței – prin garantarea cantității și clasificării produselor și operând zilnic un sistem de verificare și stabilire de contracte
  • Eficiența pieței – operând un sistem în care cumpărătorii și vânzătorii se pot coordona într-un sistem unitar, în baza contractelor standardizate
  • Transparența pieței – prin diseminarea informației tuturor jucătorilor din piață în timp real

Acest sistem pare să fie unul de succes, oferindu-le proprietarilor mai mici acces la piață, fapt care se traduce printr-o consecvență a loturilor de cafea deosebite, cu profiluri de cupping incredibile.î

Cumpără Ethiopia Yirgacheffe Konga de aici.