Un an, aproape un an. Atât a trecut de când am părăsit Clujul pentru a mă muta în Micul Paris balcanic: București, un loc prin care, la început treci încercând să îl înțelegi, apoi încerci să „treci peste” sau pur și simplu prin, încercând să îl ignori și să îl iubești în același timp. În alte cuvinte, un amalgam de iubire cu ceartă.

Experiența mea legată de București a început de la amânarea cu doi ani mai târziu, printr-un „block” pe Facebook, a unei povești de dragoste, și s-a concretizat într-o toamnă, după 8 ore și 450km de condus până la Cluj-Napoca.

De fapt, adevărata experiență a început cu cozile pe care le făceam mereu în urma mea în București, oriunde mergeam. Cel mai la îndemână exemplu este la colțul străzii, când traversezi acea dimineața în care ești nevoit să faci o vizită la MegaImage pentru a-ți lua ingredientele pentru micul-dejun. Dacă ești bucureștean, nu ți-ai fi dorit să ne intersectăm în același moment la casa de marcat. De ce? Pentru că acel „vă dau 50 de bănuți?” urmat de „aș putea să vă dau, vă ajută?” și ulterior urmat de căutarea propriu-zisă a portofelului roșu mic cu mărunt, în geanta mare, provoca de regulă o coadă de cel puțin 4 persoane în urma mea, și până v-am spus asta, deja se aliniase a cincea, iar eu abia mulțumeam cu o zi bună doamnei casier.

O dată cu momentul în care am sesizat „subtilitatea” accentului puternic impregnat în enunțare, dar mai ales în intonarea unei idei, am înțeles că în dinamica unei conversații dintre bucureșteni, senzația că urmează să asiști la o mișcare socială de tip revolutiv, la care nu dorești să iei parte, este doar o senzație.

Surpriza nu apare atunci când impresia conform căreia transportul în comun suprateran poate fi o variantă bună de a cunoaște orașul, ci atunci când testezi această variantă raportându-te la experiența anterioară clujeană.

Taxiurile pot fi o alternativă, asta dacă nu deții un accent proeminent ardelenesc și dacă nu ții să te mândrești că ești din Ardeal. Mândria că vii din Ardeal, ba chiar din Țara Oașului, ar putea să te coste mai mult decât crezi, și aici mă refer la bani. În schimb, poți avea conversații interesante cu agenții SRI care fac Uber în loc de „protocoale secrete”, în timpul liber.

„Îmi cer scuze, te rog” ar putea să îți creeze mari probleme! La fel și dacă deții o adresă temporară în Dorobanți. Pentru cea dintâi mai poate fi găsită o explicație, însă pentru cea de-a doua, nu. În București stereotipizarea este adesea un reflex. Locul în care locuiești îți oferă instant o etichetă, un accent de nuanță și, de cele mai multe ori, creează bariere sau raportări disjunctive în relațiile cu ceilalți.

Dacă vii în București însoțit de un bagaj de bun simț, ai două opțiuni: arunci bagajul sau poți să te întorci cu el acasă la fel cum ai venit.

Experiența pe care am avut-o, în mai puțin de un an, extrem de intensă și vastă, m-a învățat că regulile sunt diferite de ce știam eu până la acel moment: atitudinea se negociază.

Singură nu aș fi reușit să înțeleg condițiile vieții din capitală, care te obligă și te învață să iei decizii rapide, să fii asumat până la final, de cele mai multe ori să renunți la emoție și, mai ales, să nu iei nimic personal. 

Clujul? Există în mine și îl regăsesc de fiecare dată când vreau o „cafia”, una bună. Pentru mine liniștitul „Paris Ardelenesc” este despre prieteni, studenție și cea mai bună cafea.

Bucureștiul? Un mozaic de experiențe magice și vii, pe care le descopăr zi de zi și despre a cărui tablou întreg nu aș putea să vorbesc. În schimb, aș putea încerca în câteva cuvinte să descriu fragmentele care eu cred i-a inspirat pe interbelici să scrie, să cânte, să picteze sau, pur și simplu, să privească.

Chiar dacă aș fi vrut să compar cele două orașe, nu aș putea nici măcar prin prisma activității administrației locale, infrastructurii și a procesul de urbanizare. Nu pot fi comparate pentru că sunt două orașe din lumi și culturi diferite.

Un exercițiu de imaginație îmi spune că nu aș putea să locuiesc din nou în Cluj-Napoca, nu acum când Bucureștiul abia ce a început să însemne „acasă” pentru mine, după aproape un an. Și abia ce am reușit să intru în tempo-ul dinamicii lui. 

Despre coffee-shop-urile bucureștene… pot să spun că ne-ar plăcea să existe mai multă cafea a Prăjitoriei Olivo și aici. Dar știu că ce-i a Ardealului, e a Ardealului.

Dacă vă întrebați, nu aș putea niciun moment să regret una din experiențele de mai sus. Dacă aș putea să le repet, nu aș face-o, cu excepția uneia. Și probabil vă întrebați „ce mă ține în București?”. Răspunsul este întocmai excepția: motivul care m-a adus aici. 

Despre Anamaria: Prima ei dragoste a fost muzica, cu care încă speră să revină la relația inițială, a urmat fotografia și apoi scrisul, care a existat dintotdeauna, despre trăiri, oameni și viață, dintr-o perspectiva filosofică. Pe toate acestea le numește “pasiuni puse-n sertar”. E fascinată de hainele și poveștile strămoșești, contrastul dintre umbre și lumini, de natură și de artele vizuale și autorii acestora. Totodată, Anamaria este interesată de politică, fapt pentru care, ocazional, realizează analize politice pe Instastory.


A sunat clopoțelul. Pregătește latiera, aranjează-ți șorțul și calibrează râșnița. Să înceapă extracția! Iarna aceasta lansăm în premieră Barista School: un punct de întâlnire pentru pasionații de cafea. Fie că te gândești la o schimbare în carieră, vrei să faci un cadou iubitorului de cafea din viața ta sau pur și simplu îți dorești să afli mai multe despre lumea fascinantă a cafelei, ai ajuns în locul potrivit.

Vom începe luna aceasta cu două cursuri pentru începători – Introduction to Coffee și Barista Skills: Foundation – urmând ca ”lucrurile să se complice” odată cu noul an 🙂 . Descoperă, în cele ce urmează, mai multe detalii despre cele două cursuri, ca să te convingi că sunt pentru tine! Apoi dă fuguța cu un click la formularul de înscriere, căci locurile sunt limitate.

Formular înscriere cursuri: click aici.

 

SCA Introduction to Coffee

Un curs de o zi, care prezintă conceptele-cheie ale Specialty Coffee

NIVEL: ÎNCEPĂTOR

DURATA: 6 ORE

DATA: Vineri, 7 decembrie 2018, 9:30 – 16:30 (pauza de prânz inclusă)

LOCAȚIA: Barista School, Piața 1 Mai, Nr. 4-5, Cluj-Napoca

Dacă te gândești la o schimbare în carieră, ești un entuziast al cafelei sau pur și simplu vrei să afli mai multe despre călătoria cafelei de la fermă în ceașcă, acesta este punctul de pornire.

Bazat pe Modulele SCA – Cafea Verde, Senzorial, Prăjire, Brewing și Barista, vei învăța despre:

  • modul în care recoltarea, procesarea și prăjirea influențează aroma
  • cum să deguști cafeaua ca un profesionist
  • brewing și teoria extracției cafelei
  • tehnica espresso

Poți participa la curs din curiozitate, dar de multe ori s-a dovedit a fi chiar începutul unei cariere în lumea cafelei – varietatea subiectelor acoperite îl fac un bun mod de a obține o vedere de ansamblu asupra diferitelor parcursuri pe care le poți urma.

Acest curs este acreditat la nivel mondial de Specialty Coffee Association (SCA). Dacă alegi opțiunea de curs cu certificare, vei obține 10 puncte SCA în programul Coffee Skills.

SCA Introduction to Coffee este un curs de 6h, desfășurat în intervalul orar 9:30 – 16:30, inclusiv pauza de prânz. Pentru Examenul de Certificare SCA, te rugăm să mai aloci o oră în plus.

Cursul este susținut de Marius Nica, multiplu campion național și internațional al competițiilor de Cup Tasters și Latte Art, Barista Trainer certificat SCA.

Taxă de participare

Introduction to Coffee – curs cu certificare SCA – 130 EUR

Introduction to Coffee – curs fără certificare SCA – 100 EUR

 

SCA Barista Skills: Foundation

Un curs de 2 zile ce acoperă principalele Barista Skills – flux de lucru eficient, setarea corectă a râșniței, spumarea laptelui și alegerea meniului.

NIVEL: ÎNCEPĂTOR

DURATA: 2 zile

DATA: Joi-Vineri, 13-14 decembrie 2018, 9:30 – 16:30 (pauza de prânz inclusă)

LOCAȚIA: Barista School, Piața 1 Mai, Nr. 4-5, Cluj-Napoca

Acesta este cursul ideal pentru tine dacă te gândești să devii barista sau pur și simplu vrei să afli mai multe despre cafelele pe bază de espresso.

Vei lucra cu cele mai performante echipamente din domeniu și vei învăța bazele dozării și tampării cafelei, ajustarea râșniței și degustare. Nu va rămâne secretă nici tehnica eficientă de montare și turnare a cremei de lapte, pentru a crea cafele cremoase și atractive precum Flat White, Latte sau Cappuccino.

Pe scurt, vei afla:

  • înțelegerea noțiunii de extracție espresso
  • tehnica eficientă de montare și turnare a cremei de lapte
  • basic Latte Art
  • curățare și mentenanță espressor și râșniță

Obiectivul cursului este de a te familiariza cu echipamentele pentru espresso, pentru ca tu să poți prezenta rapid și corect băuturi pe bază de espresso. La finalul cursului, ve fi capabil să creezi un meniu complet de băuturi pe bază de espresso și să fi încrezător în utilizarea râșniței și espressorului.

Acest curs este acreditat la nivel mondial de Specialty Coffee Association (SCA). Dacă alegi opțiunea de curs cu certificare, vei obține 5 puncte SCA în programul Coffee Skills.

SCA Barista Skills Foundation este un curs de 2 zile, desfășurat în intervalul orar 9:30 – 16:30, inclusiv pauza de prânz. Pentru Examenul de Certificare SCA, te rugăm să mai aloci o oră în plus.

Cursul este susținut de Marius Nica, multiplu campion național și internațional al competițiilor de Cup Tasters și Latte Art, Barista Trainer certificat SCA.

Taxă de participare

Barista Skills: Foundation – curs cu certificare SCA – 280 EUR

Barista Skills: Foundation – curs fără certificare SCA – 250 EUR

După completarea formularului de înscriere, vei primi un email de confirmare cu mai multe detalii despre curs și modalitatea de plată. Taxa de participare poate fi achitată prin transfer bancar, în termen de 48h de la confirmarea înscrierii, nu mai târziu de ziua anterioară cursului. Locuri limitate!

Citește aici termenii și condițiile cursurilor: Termeni și Condiții .

Știm că te-am convins! 🙂 Înscrie-te acum!


Marcăm finalul de an și începutul Sărbătorilor de Iarnă cu evenimentul de lansare a celui mai nou număr The Daily Cup. Este cu siguranță cea mai complexă și cea mai diversă ediție de până acum și, crede-ne pe cuvânt când îți spunem, vei fi absorbit de lectură ore în șir!

Asigură-te că incluzi în planurile din acest weekend și o vizită la chioșcul Olivo COFFEE.YOU.GO, ca să îți încălzești sufletul cu un latte cremos și să fii primul care răsfoiește noutățile din The Daily Cup. Sâmbătă, 01.12.2018, începând cu ora 11:00, te vom aștepta negreșit cu Ziarul și, dacă te numeri printre primii 100 de vizitatori, îți vom face cadou o mică surpriză cu iz de Sărbătoare și aromă de cafea, să îți amintești de noi când vei împodobi bradul.

Cuprinși de viață, de activități, de sarcini, de alergătură, puținele momentele de respiro vin adesea cu asumarea și conștientizarea unor aspecte care ne surprind. Că e cald și soare afară, dar e noiembrie de-a binelea (la momentul redactării acestui editorial). Că e plin de studenți prin oraș, deși până mai ieri era cam pustiu. Ne întrebăm oare când au căzut toate frunzele, când s-au umplut magazinele cu ornamente de Crăciun și când am început să ne facem din nou planuri de Revelion.

Un astfel de moment ”A-ha!” ne-a făcut să realizăm că au trecut nici mai mult, nici mai puțin de 12 ani de la prima aromă de cafea proaspăt prăjită în prăjitoria proprie. 12 ani de provocări, griji, muncă asiduă, dar și fericire, satisfacții și sărbătorirea micilor victorii. Coincidențele ne urmăresc de ceva vreme, așa că sărbătorim cei 12 ani de Olivo Coffee Roasters cu cea de-a 12-a ediție a Ziarului The Daily Cup. Protagonista principală? Nimeni alta decât frumoasa familie a Prăjitoriei, care a crescut armonios de la an la an. Și voi, desigur! Cititori și iubitori de cafea, fără de care nu am fi ajuns unde suntem nici la Centenar. Da, de acesta nu mai amintim aici. 🙂

Vă invităm să ne cunoașteți, să ciocnim împreună o ceașcă de cafea și să ne bucurăm de fiecare clipă, pentru că, pe nesimțite, curând va fi din nou vremea florilor parfumate și a soarelui blând de primăvară.

 


Conform sondajelor, peste 60% dintre noi bem cafea zi de zi, iar o mare parte savurăm cu nesaț specialități de cafea, băuturi pe bază de espresso și boabe de specialitate. Care sunt tabieturile tale în ceea ce privește cafeaua? Poți trăi fără ea sau este o parte integrantă a vieții tale? Ia-ți ceașca preferată și fă testul nostru din ziarul The Daily Cup No. 12, ca să afli ce fel băutor de cafea ești.

COMPLETEAZĂ TESTUL ȘI CÂȘTIGĂ LUNAR CAFEAUA TA PREFERATĂ*

Dacă ți-a plăcut testul nostru și ești pasionat de cafea, împărtășește cu noi rezultatele și poți câștiga lunar o pungă de cafea boabe de 250 g, dintre originile disponibile pe www.prajitoriaolivo.ro. Scanează codul QR din ziar sau accesează link-ul http://bit.ly/daily-cup-coffee-quiz-2019, completează formularul online și intri în tragerea la sorți pentru una din cele 3 pungi de cafea disponibile lunar.

Citește mai jos regulamentul campaniei:

  1. Campania se desfășoară în perioada 01.12.2018 – 22.03.2019, în toate locațiile partenere Olivo Coffee Roasters, prin intermediul ziarului The Daily Cup, ediția 12, lansată pe 01.12.2018
  2. Pot participa la campanie doar persoanele fizice, cu domiciliul în România.
  3. Nu au dreptul de participare la această campanie angajații Olivo Coffee Roasters, precum și membrii familiilor tuturor acestora (copii, părinți, frați/surori, soț/soție).
  4. Participarea la această campanie implică cunoașterea, respectarea și acceptarea, integrală, expresă și neechivocă a tuturor termenilor, condițiilor și prevederilor prezentului Regulament.
  5. Predarea premiilor poate fi un eveniment public. Participarea la această Campanie presupune acceptul câștigătorilor referitor la faptul că persoana lor, numele, localitatea în care domiciliază și fotografia lor pot fi făcute publice și folosite în materiale foto, audio și video, de către Organizator, fără nici un fel de plată aferentă.
  6. Sunt descalificate automat persoanele care participă la Campanie asumându-și o identitate falsă. Organizatorul își rezervă dreptul de a elimina din Concurs sau de a anula decizia prin care un participant este desemnat câștigător în cazul în care acesta nu a furnizat date corecte de contact, s-a înscris utilizând date false sau încearcă să influențeze Concursul prin modalități frauduloase sau nu respectă prevederile Regulamentului.
  7. Pentru a se înscrie în campanie, participanții trebuie să completeze coffee quiz-ul aflat la pagina 4 din ziarul The Daily Cup ediția 12, după care să completeze integral formularul de înscriere, aflat la adresa http://bit.ly/daily-cup-coffee-quiz-2019 .
  8. Fiecare premiu acordat constă într-o pungă de 250 g de cafea de origine, disponibilă pe site-ul www.prajitoriaolivo.ro.
  9. În total vor fi acordate 12 premii, în valoare totală de 500 RON.
  10. Premiile vor fi acordate lunar, prin tragere la sorți prin intermediul site-ului random.org, după cum urmează:
    1. Extragerea 1 – luna ianuarie 2019 – 3 premii – dintre participanții înscriși în perioada 1-31 decembrie 2018
    2. Extragerea 2 – luna februarie 2019 – 3 premii – din participanții înscriși de în perioada 1-31 ianuarie 2019
    3. Extragerea 3 – luna martie 2019 – 3 premii – din participanții înscriși în perioada 1-28 februarie 2019
    4. Extragerea 4 – luna aprilie 2019 – 3 premii – din participanții înscriși în perioada 1-31 martie 2019
  11. Validarea câștigătorilor se face prin confirmarea datelor personale.
  12. Câștigătorii vor fi contactați telefonic în termen de maxim 24h de la data câștigării premiului pentru a verifica îndeplinirea condițiilor de validitate și a li se comunica modul în care vor intra în posesia premiilor
  13. Pentru fiecare câștigător extras se va extrage câte o rezervă.
  14. În cazul în care câștigătorul nu îndeplinește criteriile de eligibilitate, nu poate fi contactat (nu răspunde la telefon, are telefonul închis) în termen de 72h de la extragere sau refuză premiul, acesta îi va fi atribuit rezervei. Dacă și aceasta refuză premiul sau nu poate fi contactată în termen de 72h, premiul rămâne în posesia Organizatorului.
  15. Fiecare participant are dreptul la un singur premiu pe perioada campaniei.
  16. Câștigătorii premiilor oferite în cadrul acestei Campanii nu au posibilitatea de a primi contravaloarea în bani a premiilor sau schimbarea acestora cu alte bunuri și nici să solicite schimbarea parametrilor/caracteristicilor premiilor.
  17. Organizatorul nu va suporta niciun fel de cheltuieli după punerea câștigătorilor în posesia premiilor constând în bunuri.
  18. Ne rezervăm dreptul de a modifica și/ sau completa oricând Regulamentul, precum și dreptul de a suspenda și/ sau înceta și/ sau întrerupe și/ sau prelungi oricând desfășurarea Campaniei, cu condiția ca orice modificări/ completări aduse prevederilor acestui regulament să fi supuse înștiințării prealabile a participanților, cu cel puțin 24 de ore înainte de data la care orice modificare/ completare la Regulament va deveni aplicabilă.
  19. Prin înscrierea și participarea la Campanie, Participanții declarî în mod expres și neechivoc că sunt de acord, cunosc și se obligă să respecte prevederile prezentului Regulament, pe care le cunosc și le acceptă, în mod în scopuri precum: înmânarea premiilor câștigătorilor, înregistrarea și validarea câștigătorilor. Organizatorul se obligă ca datele personale să nu fie difuzate către terți.
  20. Pentru scopul acestui Regulament, forța majoră înseamnă orice eveniment care nu poate fi controlat, remediat sau prevăzut de către Organizator, inclusiv imposibilitatea Organizatorului din motive independente de voința sa, și a cărui apariție pune pe acesta din urmă în imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile asumate prin Regulament.
  21. Dacă o situație de forță majoră împiedică sau întârzie total sau parțial executarea Regulamentului și continuarea Concursului, Organizatorul va fi exonerat de răspunderea privind îndeplinirea obligațiilor sale pentru perioada în care această îndeplinire va fi impiedicată sau întarziată, conform art.1082 si 1083 C.civ. Organizatorul, dacă invocă forța majoră, este obligat să comunice participanților la Concursul existent în termen de 5 zile lucrătoare de la apariția cazului de forță majoră.

Origine: Ethiopia
Regiune: Agaro, Jimma Zone, Oromia
Fermă: multipli fermieri
Varietate: Heirloom
Altitudine: 1850 – 2100 m
Metodă de procesare: Spălată
Cupping notes: iasomie, bergamotă, gem de portocale, caise. Foarte florale și complexe, cu un profil unic de ceai verde și castravete.

Cooperativa Nano Challa a fost înființată în 2004 de 25 de fermieri din orașul Agaro, Zona Jimma, Oromia, Ethiopia de Vest. Membrii fondatori au creat grupul cu obiectivul de a menține unitatea și de a aborda problemele cu care se confruntau – găsirea de cumpărători pentru cafea, reducerea datoriilor și îmbunătățirea standardelor de producțăie. Jimma este o zonă devenită sinonimă cu cafeaua comercială de calitate scăzută, ce se vinde la prețuri derizorii pe piețele internă și externă. Cu toate acestea, Nano Challa înseamnă ”zona de mai sus”, o referință la cafeaua de calitate superioară cultivată la altitudini înalte, bucurându-se în mod natural de păduri și soluri bogate organic.

Norocul Nano Challa s-a schimbat în 2010, când cooperativa a fost inclusă în Technoserve Coffee Initiative (înființată de Fundația Bill and Melinda Gates), alături de alte comunități de fermieri retrase din zona Jimma. Technoserve oferă asistență tehnică și training grupurilor de producători, ajutând al coordonarea agronomilor și consultanților de business, în vederea îmbunătățirii calității cafelei, managementului datoriilor, reinvestițiilor și distribuției echitabile a fondurilor către fiecare membru al cooperativei. Impactul inițiativei a fost imens, ajutând cooperative precum Nano Challa să facă tranziția de la procesarea naturală la cea prin spălare, prin construirea unor stații de spălare. De fapt, Nano Challa a fost una dintre primele stații de spălare construite în zonă sub îndrumarea Technoserve, alături de Yukro și Duromina.

Din 2010 și până astăzi, numărul de membri ai Nano Challa a crescut la peste 400, iar îmbunătățirile inițiate alături de Technoserve au dus la obținerea unora dintre cele mai calitative și căutate cafele din întreaga țară. Acest lucru a condus la o îmbunătățire radicală a calității vieții fermierilor din regiune și a familiilor lor.

Membrii cooperativei cultivă cafelele la altitudini cuprinse între 1850 și 2100 de m, fiecare pe suprafețe medii de 3 ha. La fel ca în restul Ethiopiei, majoritatea cafelelor crescute local sunt organice, fiind reprezentate de soiuri indigene heirloom. Pe alocuri se remarcă o varietate indigenă îmbunătățită, pe nume 1274. O dată cafelele livrate către stațiile de spălare, cireșele sunt lăsate să plutească înainte ca pulpa să fie îndepărată, boabele rămase fiind mai apoi scăldate în apă curată, timp de 8 ore, în rezervoare de beton. Procesul de uscare începe cu o sortare la umbră, după care boabele de cafea sunt lăsate în soare timp de 10 zile pe paturi Africane înălțate.

Un atu al Nano Challa este apartenența sa la Kata Muduga Multipurpose Farmer’s Cooperative Union, o organizație amplă ce include unele dintre cele mai cunoscute și mai calitative stații de spălare din țară. General Managerul Kata Muduga, Asnake Nigat, este un fost consultant de business al Technoserve, asigurându-se că istoria recentă a cooperativelor precum Nano Challa continuă pe o cale focusată pe fermieri.

Poți comanda Ethiopia Nano Challa de aici.


Origine: Costa Rica
Regiune: Central Valley, Sabanilla, Poas
Fermă: Oscar & Francisca Chacon
Varietate: Caturra și Catuai
Altitudine: 1300 – 1600 m
Metodă de procesare: Naturală, Black Honey
Cupping notes: Naturală – gem de coacăze, ciocolată și papaia, aciditate efervescentă ; Black honey – kiwi, mango, compot de fructe, corp plin, untos

Oscar și Francisca Chacon sunt aproape unici în Costa Rica, fiind unii dintre singurii micro-întreprinzători care încă produc cafea certificată organic. În timp ce mulți fermieri din Costa Rica au oprit producția de cafele organice, familia Chacon a rămas fidelă principiilor sale. Pasiunea lor pentru cafea a stat la baza experimentelor cu diferite metode de procesare honey și naturală, astfel că brand-ul Las Lajas a devenit faimos în zona cafelei de specialitate. 

Procesarea Black Honey e o specialitate a Las Laja, dezvoltată și rafinată pe parcursul a numeroase sezoane, pentru a asigura un profil de cupping superior și consecvent. Aceasta este una dintre cele mai lungi metode de procesare honey folosite la Las Lajas și presupune lăsarea cafelei neatinse pentru 24 de ore.

Procesarea naturală Alma Negra începe cu recoltarea selectivă, în care doar cireșele cele mai coapte sunt culese. Ulterior sunt spălate pentru a îndepărata nacelele, iar apoi sunt transferate pe patio pentru uscare. Cireșele sunt apoi mutate intermitent pe o perioadă de 22 – 27 de zile, în funcție de condițiile vremii.

Cafelele procesate la Las Lajas provin integral de la ferme familiale. Oscar și Francisca lucrează continuu la dezvoltarea de noi tehnici de procesare, pentru a putea avea certitudinea că rezultatul muncii lor va fi o ceașcă ce exprimă cu adevărat delicatețea și complexitatea cafelelor lor.

Poți comanda Costa Rica Las Lajas, procesare Black Honey de aici.

Poți comanda Costa Rica Las Lajas, procesare Naturală de aici.


Origine: Nicaragua
Regiune: Nueva Segovia
Fermă: multipli fermieri
Stația de procesare: Flor Silvestre
Varietate: Caturra, Catuai
Altitudine: 1300-1700 m
Metodă de procesare: Spălată
Cupping notes: fructe uscate, alune, caramel, corp cremos

Cea mai renumită regiune de cafea din Nicaragua este Nueva Segovia și este caracterizată prin numărul foarte mare de producători. Deseori câștigătorii Cupei de Excelență provin din această regiune. Fermele de mare altitudine impun condiții dificile pentru producători, dar cu recompensa unor cafele excelente.

În trecut, fermierii din această regiune nu aveau acces la piața cafelei de specialitate, dar asta s-a schimbat odată cu colabrarea cu Expocamo, traderul de cafea care reprezintă zona Nueva Segovia. Producătorii locali au ferme de mici dimensiuni, dar asocierea lor cu această zonă le conferă o identitate bine definită pe piața cafelei.

Poți comanda Nicaragua Flor Silvestre de aici.


Origine: Kenya
Regiune: Kirinyaga, Kenya centrală
Fermă: multipli fermieri
Stația de procesare: Kinjiru Factory
Varietate: SL28, SL34, Ruiru 11
Altitudine: 1800 m
Metodă de procesare: Spălată, uscată la soare

Cupping notes: lămâie, tomate, caramel, corp untos

Kianjiru este situat în județul Kirenyaga, în zonele muntoase centrale din Kenya. Este una dintre cele 12 fabrici care formează Societatea Cooperatistă Baragwi, care a fost înființată în 1953. Este cea mai mare cultură de cafea din Kenya.

Fabrica Kianjiru se află într-o zonă frumoasă, fertilă și împădurită și este înconjurată de mii de fermieri mici, de subzistență, care cresc cafea alături de cartofi, banane, mango, avocado și unele animale – de obicei o vacă sau două și găini pentru ouă și carne, pentru consum propriu. Altitudinea medie a culturilor de cafea aici este de aproximativ 1.800 m, factor care contribuie la aroma fină a cafelei.

Cultivatorii mai au avantajul unor soluri bogate care au fost create din cenușa vulcanului Kenya. Soiurile de cafea utilizate de fermieri sunt în principal SL28, SL34, Ruiru 11, Batian și SL28 grefate pe portaltoi Ruiru. Acesta din urmă combină rezistența la boli a Ruiru 11 cu aromele excelente ale SL28.

Cafeaua este procesată prin spălare, apoi ținută în apă rece timp de 24h, fapt care ajută la dezvoltarea amino acizilor si duce la aromele tipice cafelelor din Kenya. Boabele sunt ulterior uscate pe paturi înălțate, la soare între 11 și 14 zile.

Poți comanda Kenya Kianjiru AA de aici.


Ethiopia, District: Limu Kossa, Zone: Jimma, Village: Jimmate, 10 January 2010:

Origine: Etiopia
Regiune: Kochere District
Fermă: 500 de mici fermieri
Stația de procesare: Boji
Varietate: Heirloom
Altitudine: 1790-1900 m
Metodă de procesare: Spălată

Cupping notes: fructe negre, florală, aciditate citrică

Situată în Kochere Woreda, stația de spălare Boji se află la aproximativ 25 km de orașul Yirgacheffe, în satul Ch’elelek’tu. Aproximativ 500 de mici ferme, de aproximativ un hectar fiecare, livrează cafeaua la această stație. Regiunea este cunoscută pentru producția de cafea extraordinară și acest lot nu face excepție de la regulă.

Fermierii livrează cireșele proaspăt recoltate la stația de spălare unde sunt sortate înainte de predare. Apoi cafeaua este fermentată și lăsată timp de 8-12 ore în apă pentru ca mucilagul să fie descompus de bacterii pentru a da arome rafinate florale și intense, tipice acestei zone, apoi este uscată pe paturi înălțate, până când ajunge la o umiditate de 11%.

Stațiile de procesare din această zonă au reușit doar recent să vândă direct cafeaua produsă. Până în 2017 cafeaua era comercializată prin intermediul Bursei de Cafea din Etiopia (Ethiopian Coffee Exchange – ECX), unde era sortată și atribuită unei zone, fără menționarea stației de procesare. Acum stațiile de procesare sunt stimulate să producă o cafea de mai bună calitate și să obțină prețuri mai bune, în ajutorul fermierilor locali.

Poți comanda Ethiopia Kochere-Boji de aici.


Origine: Bolivia
Regiune: Villa Rosario, Caranavi
Fermă: multipli mici fermieri
Stația de procesare: Buena Vista, Caranavi
Varietate: Caturra, Catuai, Typica
Altitudine: 1550-1650 m
Metodă de procesare: Spălată
Cupping notes: lime, caramel

Villa Rosario este o colonie în zona Caranavi din Yungus. Colonia este situată între 1550 și 1650 m și este înconjurat de junglă și ferme mici de cafea. După reformele funciare în anii 1950, guvernul bolivian a încurajat oamenii de la Altiplano și La Paz să se mute în zonele agricole tropicale, pentru a cultiva cafeaua, oferindu-le parcele gratuite.

Producătorii de cafea sunt foarte mici, având ferme între 1 și 3 hectare, și practică mai mult metodele tradiționale de agricultură ecologică. Toți producătorii din această zonă au Caturra, Catuai sau Typica, care conferă note complexe și aciditate.

După selecție, cireșele sunt duse la stația de procesare Buena Vista din Caranavi, unde sunt prelucrate și uscate. Fermierii își combină recoltele și le livrează la stație, așa că lotul este un amestec de cafea de la mai mulți producători din aceeași zonă. Cafeaua este procesată prin spălare și uscată pe paturi înălțate, timp de 15 zile.

Poți cumpăra Bolivia Villa Rosario de aici.


Origine: Honduras

Regiune: Rio Colorado, San Pedro Copán

Fermă: Las Colmenas

Varietate: Red Catuai

Altitudine: 1270 m

Metodă de procesare: Naturală

Cupping notes: afine, ananas, guava. O aciditate vibrantă ce completează corpul cremos.

Ana Cecilia Estevez este un producător de cafea ce locuiește în municipalitatea Corquín Copan din Honduras, America Centrală. Are 24 de ani și este o persoană foarte muncitoare, luptându-se să își îndeplinească toate obiectivele pe care și le propune. Ana Cecilia lucrează la Compania Aruco de patru ani, timp în care a acumulat multă experiență în domeniul prăjirii cafelei și controlul calității sale. Astfel, prin departamentul său de asistență tehnică, a primit sprijin pentru prepararea unori microloturi speciale de cafea. În acest proces, a obținut cunoștințele necesare pentru recoltarea unor cafele de calitate excelentă și și-a îmbunătățit tehnicile de producție. Toate acestea au dus la o mai bună profitabilitate și oportunități de dezvoltare personală și profesională. Acum, lotul de pământ al Anei are nu doar cafele, ci și o diversitate de alte specii de copaci, pomi fructiferi și ornamentali, care pe lângă rolul de înfrumusețare a peisajului, oferă și un bun ecosistem pentru fauna sălbatică.

Ana visează la viitorul său, un viitor în care ferma este transformată într-un punct de interes turistic, parte a unui traseu, pe care dorește să îl implementeze împreună cu familia sa. Astfel, vor construi cabane, poteci, zone pentru dezvoltarea activităților tradiționale, jocuri străvechi și, mai presus de toate, vor putea arăta vizitatorilor fermei procesul de creștere, recoltare și beneficiile culturii cafelei.

Poți comanda Honduras – Ana Cecilia Estevez de aici.


Darian Ceica este Unicornul-Șef și fondatorul conceptului Yep ’n Yo, un loc plin de magie, în care produsele-vedetă sunt clătitele, acompaniate de pancakes, sucuri de fructe presate la rece și, desigur, cafea. Am stat puțin de vorbă cu el și am aflat povestea brand-ului cu unicorni, despre pasiunea pentru universul deserturilor și despre super espressorul lor, care face o cafea minunată! 

Cum a pornit totul, de la idee până la implementarea conceptului, pentru Yep ’n Yo? Care este conceptul

Yep ’n Yo și de ce ați ales acest nume? 

Yep ’n Yo – sau Yep! It’s funlicious, cum s-a numit inițial – s-a născut în urmă cu 4 ani din dorința de a duce direct în inima străzii spectacolul culinar al deserturilor delicioase și sănătoase. Totul a pornit cu o rulotă veche, din 1963, care era folosită pentru mici și bere pe la târgurile din Germania. Am recondiționat-o în sute de ore de muncă, ne-am făcut primul meniu și, fără nicio experiență prealabilă în domeniul HoReCa, am participat la primul festival cu mii de participanți, fiind unicul truck cu produse calde de mâncat. 

Așa a început totul. Ne-am aruncat în vâltoarea industriei de alimentație publică fără nicio experiență și ne-am lăsat purtați de entuziasmul celor care ne-au vizitat și ne-au oferit aprecieri, sugestii, critici. Continuăm să învățăm împreună cu prietenii Yep ’n Yo și de la colegii de echipă, care sunt intr-o continuă competiție de îmbunătățire a produselor și serviciilor. Yep ’n Yo își propune să contribuie la restaurarea reputației unicornilor, crêpe by crêpe, și să dea lumii chef de viață prin bunătăți cu gust de copilărie, de joacă și de povești. Ne dorim să te lași purtat în Universul nostru de fiecare dată când ne vizitezi și să nu îți pese că atunci când mănânci un desert cu mâna, câteodata trebuie să te mai lingi și pe degete. 

Numele nostru este un joc de cuvinte, care poate avea o însemnătate diferită pentru fiecare. Credem că este pur și simplu o stare de spirit a noastră, pe care am vrut să o transmitem mai departe prin acest nume. Unii poate se regăsesc în Yep, alții in Yo, dar cel mai important e că suntem o comunitate care apreciază spiritul liber, copilăria, joaca și numele este doar o poartă de intrare în universul și experiența Yep ’n Yo. 

Spune-ne câteva cuvinte despre specificul meniului și despre cafeaua pe care o pot savura oaspeții Yep’n Yo. 

Meniul nostru este unul care ne poziționează ca fiind un loc al deserturilor si al poftelor interzise, însă poți în egală măsură să mănânci o clătită sărată, echilibrată și sățioasă. Pregătim cu drag clătite dulci, sărate, american pancakes cu umpluturi preparate chiar în bucătăria noastră – cum ar fi caramelul, crema de vanilie și dulce de leche – dar folosim și ingrediente din comerț, care ne-am asigurat ca respectă un standard înalt al calității. 

Meniul este completat de sucuri naturale obținute prin presare la rece, în combinații care credem că ne definesc. 

Pentru a da o notă cu totul aparte experienției culinare din universul deserturilor, am ales să servim o cafea specială. Blendul Unicornului este un mix de boabe de origine Etiopia și Brazilia, gândit special pentru noi de Olivo Coffee Roasters. Cu ușoare note de alune de pădure, gustul cafelei acompaniază cu brio combinațiile inedite ale clătitelor noastre. 

Vorbește-ne puțin despre espressorul cu ajutorul căruia preparați cafeaua. 

Espressorul nostru este un La Marzocco Linea Classic cu un grup, primul de acest tip din Cluj. Este foarte fiabil, chic, iar prin liniile sale curate, se integrează de minune în spațiu! În curând va primi o nouă înfățișare, ca să fie și mai mult pe placul Unicornilor! Îi mulțumim pe această cale Teodorei de la Open Bar Coffee Machines Sales & Service, pentru tot suportul oferit în alegerea espressorului și implementarea lui. 

Espressorul este cel care dă tonul fiecărui început de tură. Ziua începe pentru noi de fiecare dată cu o verificare a parametrilor de funcționare și degustarea specialităților de cafea din meniu și încercarea de a trece din zona de latte art abstract la ceva mai concret. 

Ce iți dorești pe viitor? Cum vezi evoluția brand-ului Yep ’n Yo? 

Ne dorim ca pe viitor, Yep ’n Yo să reprezinte locul în care vin să se întâlnească oameni cu bucuria de a fi acolo, de a avea o familie și mai mare de unicorni cu multe idei șugubețe și să ne perfecționăm aptitudinile de latte art.